Bone Broth of Bottenbouillon

Bottenbouillon is weer razend populair

Grootmoeder maakte vroeger al bouillon van botten om aan te sterken bij ziekte en zwakte.
Lange tijd hoorden we er niet zo veel over, maar tegenwoordig is bottenbouillon weer razend populair.
Waarom is dat eigenlijk? Zijn de claims wel waar?

Vele gezondheidsliefhebbers drinken dagelijks bouillon gemaakt van botten.
De Chinezen raadden vroeger al bouillon van kip aan als tonicum voor de ziel.
Zij geloofde dat de Chi in het lichaam hiermee hersteld zou worden.
Het leuke is dat modern onderzoek bevestigt dat bouillon van botten inderdaad heel voedzaam kan zijn:

Bouillon van botten is heel voedzaam

Botten zijn zeer rijk aan calcium en fosfor. Ook zit er redelijk wat magnesium, kalium, zwavel en silicium in.
Merg bevat veel vitamine A, vitamine K2, omega 3 & 6 vetzuren.
Ook zit er veel van de mineralen ijzer, selenium, zink, boron en mangaan in.
In het merg van rund en lam zit ook nog wat CLA.
Bindweefsel bevat veel glucosamine en chondroïtine.
Deze stoffen zitten meestal ook in supplementen tegen reuma en gewrichtspijn.
In botten, merg en bindweefsel zit nogal wat collageen dat tijdens het koken wordt omgezet naar gelatine.
Gelatine is dan weer zeer rijk aan de aminozuren glycine, proline en glutamine.
Deze zijn zeer heilzaam voor onze gezondheid.

Er is geen direct wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van bottenbouillon, maar wel naar alle ingrediënten afzonderlijk. Hieruit kunnen we afleiden dat bottenbouillon mogelijk erg gezond is .

De vele voordelen van bottenbouillon:

De mineralen uit botten zorgen ervoor dat onze eigen botten sterk worden.
Glucosamine en chondroïtine helpen onze bindweefsels sterk te houden en de gewrichten soepel. Gelatine kan de darmwand verstevigen.
De glutamine kan zelfs bijdragen aan het herstel van een lekkende darm.
Mensen met prikkelbare darmen kunnen hier veel baat bij hebben.
De glycine kan een ontstekingsremmende werking op het lichaam uitoefenen en het immuunsysteem kalmeren. Allergieën kunnen hierdoor afnemen. Het immuunsysteem kan versterkt worden.
Het is caloriearm, maar geeft toch een vol gevoel waardoor het gewichtsverlies makkelijker kan verlopen.
Glycine kan de nachtrust, en daarmee het herstel bevorderen.
Kan een krachtige remedie zijn tegen verkoudheid en ziekte.
Goed voor de opbouw van de huid.
Bottenbouillon wordt vaak voorgeschreven bij auto-immuunziektes.
Veel auto-immuunziektes kunnen voortkomen uit problemen met de darmen.
Wanneer de darmwand zich weer kan herstellen, kan het immuunsysteem kalmeren.
Dit kan op zijn beurt leiden tot vermindering van auto-immuunziektes.
Bottenbouillon is een wezenlijk onderdeel van het GAPS-dieet,
waarbij men autisten ziet opknappen door het helen van de darmwand.
Volgens onderzoekers is kippensoep (ook wel kippenbouillon genoemd) gezondheidsondersteunend
Ze meldden in hun bevindingen wel dat dit niet altijd geldt voor kant-en-klare soepen.
Beter je "Bone Broth" zelf maken en in je eigen keuken !

Ingredienten voor Bone Broth of Bottenbouillon?

Het maken van een bottenbouillon is een wezenlijk simpel.
Op het internet zijn er vele recepten te vinden, maar hierbij volgt een basisrecept.
Het belangrijkste dat je nodig hebt is een grote pan, een kom en een vergiet.
Ingrediënten voor het aanmaken van een bottenbouillon :
4 liter water --- 30ml appelazijn --- 1 à 2 kilo botten --- Keltisch zeezout naar smaak

Bereidingswijze van Bone Broth of beenderbouillon

Doe de botten in de pan en zorg dat ze onder water staan.
Breng het geheel aan de kook.
Laat het 8 – 12 uur sudderen op laag vuur.
Filter de grove restjes door het vergiet in de kom.
Welke botten je gebruikt maakt niet uit.
Het mag kipkarkas, schenkel of mergpijpje zijn. Of nog beter vissengraten en/of vissenkoppen.
Het beste is uiteraard om te kiezen voor biologische versies.
Op de markt of in de viswinkel geven ze de visresten vaak gratis mee.

Toen ik voor het eerst bottenbouillon maakte, was ik verbaasd om te zien dat de botten na ongeveer 8 uur bijna helemaal opgelost waren. Alle nutriënten zaten nu in het troebele vocht.
Nadien heb ik ook weleens gehad dat niet alle botten opgelost waren.
Het kan dus per bot of per keer verschillen. (langer koken zal dan uitkomst bieden)

De reden dat er appelazijn aan toegevoegd wordt, is dat daardoor de mineralen gemakkelijker uit de botten trekt. Hierdoor wordt de bouillon niet alleen gezonder, het proces gaat ook iets sneller.

De kans bestaat dat de 4 liter water na een aantal uren op het vuur wat zal afnemen.
Daardoor begint de bouillon wat in te dikken, wat op zichzelf oké is.
Indien nodig kan je altijd opnieuw een paar glazen water toevoegen.
De bekomen bouillon kan je verder gebruiken in andere bereidingen,
of in kleinere porties ingevroren worden.